86-065 Łochowice, ul. Nakielska 28

System ręcznego sterowania dla osób niepełnosprawnych - dźwignia RGH Veigel

Systemy ręcznego sterowania gazem i hamulcem - porówanie rozwiązań dla niepełnosprawnych kierowców

Niezależność za kierownicą

Dla osób z dysfunkcjami kończyn dolnych lub tetraplegią, systemy ręcznego sterowania gazem i hamulcem są kluczem do samodzielnej jazdy. Eliminują konieczność używania nóg, przejmując kontrolę przez ergonomiczne dźwignie. Wśród liderów europejskiego rynku od dekad królują dwie firmy: niemiecka Veigel (synonim precyzji) i włoski Guidosimplex (pionier innowacji od 1958 r.). Porównajmy ich flagowe rozwiązania, pomagając wybrać optymalny system dla Twoich potrzeb.

Czym są systemy ręcznego sterowania?

Systemy ręcznego sterowania to mechanizmy montowane w samochodach, umożliwiające kontrolę przyspieszania i hamowania za pomocą rąk. Składają się z:

  • Dźwigni gazu: Ciągnięcie w do siebie przyspiesza.

  • Dźwigni hamulca: Pchanie od siebie zwalnia.

  • Uchwytów kierownicy: Ułatwiają manewrowanie jedną ręką.
    Są niezbędne dla osób z paraplegią, tetraplegią, dystrofią mięśniową czy po amputacjach. Uzupełniają je inne adaptacje: fotele obrotowe, windy czy fabrycznie montowane automatyczne skrzynie biegów.

Guidosimplex pierścień przyspieszenia D916GV Fiat

Systemy ręcznego sterowania Veigel -Niemiecka precyzja w każdym calu

Niemiecka firma Veigel koncentruje się na niezawodności i ergonomii. Jej systemy, jak Veigel Classic II czy Compact II, wyróżniają się:

  • Tetra Grip: Unikalny uchwyt dla osób z porażeniem czterokończynowym, umożliwiający kontrolę dźwigni przy ograniczonej sile dłoni.

  • Minimalna ingerencja: Systemy projektowane tak, by zachować oryginalny wygląd kabiny.

  • Certyfikaty bezpieczeństwa: Spełniają rygorystyczne normy ISO 9001 i TÜV.

  • Kompatybilność: Działają bezproblemowo z automatycznymi skrzyniami biegów (np. w adaptowanych SUV-ach typu Skoda Kodiaq).

  • Dostępność modeli: Od prostych (Basic II) po w pełni konfigurowalne (Individual II).

Systemy ręcznego sterowania gazem i hamulcem dla osób niepełnosprawnych - dźwignia ręczny gaz i hamulec Veigel

Systemy ręcznego sterowania gazem i hamulcem Guidosimplex - Włoski design i elektroniczna rewolucja

Włoski producent (działający od 1958 r.) stawia na innowacyjność i lekkość:

  • Half Moon Spust: Elektroniczny system sterowania hamulcem i gazem za pomocą jednej dźwigni – idealny dla osób z ograniczoną ruchomością.

  • Ultracienka podstawa: Tylko 40 mm wysokości – najniższa na rynku, maksymalizując przestrzeń na nogi.

  • Integracja funkcji: Dźwignie mają wbudowane przyciski (kierunkowskazy, klakson, tempomat).

  • TSL dla skrzyń manualnych: Unikalny system pozwalający na obsługę sprzęgła ręką (dla wybranych modeli aut).

  • Szybki montaż: Konstrukcja modułowa skraca czas instalacji

Lewarek hamulca ręcznego dla niepełnosprawnych D907P Guidosimplex

Porównanie Veigel vs. Guidosimplex: Który system wybrać?

  • Dla kogo Veigel?

    • Osoby ceniące najwyższą trwałość i dyskretny design.

    • Kierowcy z tetraplegią (dzięki opcji Tetra Grip).

    • Właściciele aut z automatyczną skrzynią biegów.

  • Dla kogo Guidosimplex?

    • Osoby potrzebujące zaawansowanej elektroniki (Half Moon).

    • Wymagający maksymalnej przestrzeni na nogi (40 mm podstawa).

    • Kierowcy aut z manualną skrzynią biegów (system TSL).

Opinie użytkowników (serwis MRC Marach) podkreślają: Veigel to „niezniszczalna jakość”, Guidosimplex to „przyszłość sterowania”.

Systemy ręcznego sterowania - tabela porównawcza

CechaVeigelGuidosimplex
Główne ModeleClassic II, Compact II, Basic II, Individual IITSL, Half Moon, Tetraplegic Levers
ErgonomiaDopasowanie do różnych potrzeb, Tetra Grip dla tetraplegikówUltra-lekkie dźwignie (od 700g), przyciski funkcyjne
Funkcje ElektroniczneOgraniczone, głównie mechaniczneZaawansowane (elektroniczny spust Half Moon, przyciski)
Wysokość PodstawyStandardowaTylko 40 mm (mniej ingeruje w przestrzeń)
KompatybilnośćGłównie automatyczne skrzynie biegówAutomatyczne i wybrane manualne (TSL)
Czas Montażu1-2 dniSzybszy montaż (często <24h)
Cena (orientacyjna)Wyższa (premium)Średnia do wysokiej (zaawansowana elektronika)
Dedykowane dla TetraplegikówTak (Tetra Grip)Tak (specjalne dźwignie)
CertyfikatyISO 9001, TÜVISO 9001, EWG 2007/46

Jak przebiega montaż systemu ręcznego sterowania?

  1. Konsultacja: Ocena potrzeb kierowcy i możliwości auta przez pracowników MRC Marach.

  2. Wybór systemu: Decyzja między Veigel, Guidosimplex lub innym rozwiązaniem.

  3. Montaż: Przeprowadzany przez certyfikowanych techników (czas: zwykle 24-48h).

  4. Szkolenie i odbiór: Instruktaż obsługi systemu i jazda próbna.
    WAŻNE: Montaż nie wpływa na gwarancję producenta auta – nie ingeruje w jego konstrukcję, a systemy mają własne certyfikaty.

Jaki system ręcznego sterowania jest dla Ciebie?

  • Wybierz Veigel, jeśli: Cenisz niemiecką precyzję, trwałość i dyskretny wygląd. Masz tetraplegię – opcja Tetra Grip jest kluczowa.

  • Wybierz Guidosimplex, jeśli: Potrzebujesz nowoczesnej elektroniki (Half Moon) lub przestrzeni (40 mm podstawa). Planujesz adaptację auta z manualną skrzynią (TSL).

Oba systemy gwarantują pełne bezpieczeństwo i przywracają niezależność. Decyzja zależy od indywidualnych potrzeb fizycznych, typu auta i preferencji.

Najczęstsze pytania (FAQ) o systemy ręcznego sterowania

Dźwignie montowane pod kierownicą pozwalają kontrolować gaz (ciągnięcie w dół) i hamulec (pchanie w dół) rękami, bez użycia nóg.

Cena zależy od modelu (Veigel: 6-12 tys. PLN, Guidosimplex: 7-15 tys. PLN) i montażu. Dokładną wycenę poda autoryzowany dystrybutor czyli my MRC Marach.

Tak, ale tylko z systemem Guidosimplex TSL, który umożliwia ręczne sterowanie sprzęgłem. Veigel działa głównie z automatami.

Oba oferują rozwiązania: Veigel Tetra Grip (mechaniczny) i specjalne dźwignie Guidosimplex. Wybór zależy od stopnia sprawności rąk – konieczna konsultacja z technikiem.

Nie. Montaż nie ingeruje w konstrukcję auta. Systemy mają własne certyfikaty (ISO, TÜV). Zawsze wybieraj certyfikowane warsztaty jak MRC Marach.

Prawie. Veigel i Guidosimplex mają szeroką ofertę. Kompatybilność zależy od modelu auta i typu skrzyni biegów. Wymagana ekspercka weryfikacja.

W zależności od wybranego systemy ręcznego sterowania w naszym warsztacie montaż nie trwa dłużej niż 24-48 godzin.

Tak! Systemy ręcznego sterowania kwalifikują się do dofinansowania z PFRON. W MRC Marach rozliczamy płatności zarówno z PFRON jaki i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.