86-065 Łochowice, ul. Nakielska 28

Jak prawidłowo przewozić osobę na wózku inwalidzkim - system dokowania wózka inwalidzkiego

Jak bezpiecznie przewozić osoby niepełnosprawne na wózkach inwalidzkich samochodem?

Bezpieczeństwo przewożenia osób na wózkach samochodem

Przewóz pasażerów na wózkach inwalidzkich wymaga nie tylko dbałości o wygodę, lecz przede wszystkim o bezpieczeństwo. Zarówno sam wózek, jak i osoba na nim muszą być pewnie unieruchomione wewnątrz pojazdu. Poniżej przedstawiamy zasady oparte o europejskie normy ISO oraz praktyczne wskazówki, które pomogą uniknąć zagrożeń podczas jazdy.

Europejskie normy ISO regulujące transport wózków w samochodzie

W Polsce obowiązują międzynarodowe standardy ISO dotyczące mocowania wózków i systemów pasów bezpieczeństwa:

  • ISO 10542‑1:2012 – określa wymagania i metody badań dla systemów mocowania wózka oraz pasów bezpieczeństwa użytkownika (WTORS).

  • ISO 10865‑1:2012 – dotyczy systemów mocowania wózków w pojeździe tyłem do kierunku jazdy, wykorzystywanych m.in. w autobusach i dużych pojazdach transportu osób .

  • ISO 10865‑2:2012 – opisuje wymagania dla systemów mocowania wózków przodem do kierunku jazdy, z naciskiem na samodzielne zastosowanie przez pasażera.

  • ISO 16840‑4:2014 – dotyczy systemów siedzisk inwalidzkich przeznaczonych do montażu w pojazdach, ich ergonomii i bezpieczeństwa podczas zderzeń.

Stosowanie się do tych norm gwarantuje, że wózek wraz z pasażerem będą unieruchomione odpowiednio silnie, co minimalizuje ryzyko przemieszczania się wózka nawet przy gwałtownym hamowaniu czy zderzeniu.

System dokowania wózka inwalidzkiego Guidosimplex - MRC Marach serwis

Kluczowe elementy mocowania wózka

  1. Cztery pasy mocujące – każdy przytwierdzony do mocnego punktu ramy wózka i do fabrycznych punktów kotwiczenia w pojeździe.

  2. Punkty kotwiczenia – muszą być zgodne z powyższymi normami ISO, wykonane fabrycznie lub atestowane jako elementy dodatkowe. Dzięki temu pasy można szybko i pewnie zapiąć bez ingerencji w konstrukcję pojazdu.

  3. System pasów użytkownika – po unieruchomieniu wózka zakłada się pasażowe, trzypunktowe zabezpieczenie biodrowo‑naramienne, które chroni pasażera przed wyrwaniem podczas kolizji.

Regularne sprawdzanie stanu pasów, kotwic i samej ramy wózka pomoże uniknąć niespodzianek w trasie.

Najczęstsze błędy i ich konsekwencje

  • Brak lub niewłaściwe użycie pasów naramiennych może prowadzić do „wsunięcia się” pod pas biodrowy przy gwałtownym hamowaniu.

  • Nieużywanie wszystkich czterech punktów mocowania zwiększa ryzyko obrócenia się wózka.

  • Nieatestowane punkty kotwiczenia – pasy mogą się wypiąć, co w razie wypadku grozi ciężkimi obrażeniami.

Ubezpieczyciele w razie zdarzenia mogą obniżyć lub odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli uszkodzenia wynikły z niezgodności montażu z normami ISO.

PFRON S-A-M przystosowanie VW pod niepełnosprawnego kierowcę

Najczęstsze zadawane pytania (FAQ) dotyczące prawidłowego przewożenia samochodem osób na wózkach inwalidzkich

Co najmniej przed każdą dłuższą podróżą, a także po każdym intensywnym użyciu pasów i naprawach pojazdu.

Punktów kotwiczenia nie wolno instalować bez atestu – powinny pochodzić z certyfikowanego zestawu zgodnego z ISO.

Natychmiast wymienić na nowy, o identycznych parametrach wytrzymałościowych i atestach ISO.

Tak – pas biodrowo‑naramienny stapia się z systemem mocowania wózka, tworząc jedno spójne zabezpieczenie.

Większość wózków spełniających normy ISO da się zamocować, ale zawsze warto to potwierdzić kontaktując się z nami przed przystosowaniem auta..

Instalacja systemu mocowania wózka nie wymaga osobnej homologacji, jeśli użyto atestowanych elementów zgodnych z ISO. Oczywiście dotyczy to już zarejestrowanych pojazdów. W przypadku aut nowych jeszcze niezarejestrowanych załatwiamy wszelkie formalności związane z badaniem dopuszczającym pojazd do ruchu.