PFRON S-A-M
PFRON czyli Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych realizuje program Samodzielność Aktywność Mobilność. W ramach programu wspierana jest mobilność osób z niepełnosprawnością w formie wsparcia finansowego na zakup samochodu dostosowanego do potrzeb pasażera lub kierowcy ze znacznym stopniem niepełnosprawności, który porusza się na wózku inwalidzkim.
Kto może dostać dofinansowanie w ramach programu PFRON S-A-M i w jakiej wysokości?
Dofinansowanie PFRON dla kierowcy
Dotacja przeznaczona jest dla niepełnosprawnych kierowców poruszających się na wózkach inwalidzkich, którzy nie są w stanie samodzielnie przesiąść się na fotel kierowcy.
Jaka jest wysokość dofinansowania PFRON dla niepełnosprawnego kierowcy?
- do kwoty 150.000,00 zł – 80% ceny samochodu
- nadwyżka ponad kwotę 150.000,00 zł do kwoty 250.000,00 zł – 50% kwoty
- nadwyżka ponad kwotę 250.000,00 zł do kwoty 300.000,00 zł – 30% kwoty
- nadwyżka ponad kwotę 300.000,00 zł – 0%
Dofinansowanie PFRON dla pasażera
Dedykowane dla pasażerów z niepełnosprawnością, którzy nie są w stanie samodzielnie się poruszać i przesiadać z wózków, ponieważ zmagają się z dysfunkcją narządów ruchu.
Jaka jest wysokość dofinansowania PFRON dla niepełnosprawnego pasażera?
- do kwoty 130.000,00 zł – 85% ceny samochodu
- nadwyżka ponad kwotę 130.000,00 zł do kwoty 200.000,00 zł – 50% kwoty
- nadwyżka ponad kwotę 200.000,00 zł do kwoty 230.000,00 zł – 30% kwoty
- nadwyżka ponad kwotę 230.000,00 zł – 0%
Kto może zostać beneficjentem programu PFRON S-A-M ?
Osoba z niepełnosprawnością, która spełnia następujące kryteria:
Jest osobą, która nie może poruszać się bez użycia wózka inwalidzkiego i posiada aktualne: a) orzeczenie o niepełnosprawności z wyraźnym zaznaczeniem potrzeby stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby ze względu na znaczące ograniczenie możliwości samodzielnego funkcjonowania, lub b) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, lub c) orzeczenie wymienione w art. 5 pkt 1, 1a, lub w art. 62 ust. 2 pkt 1 albo ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Zobowiązuje się, że nie sprzeda pojazdu, który został dofinansowany ze środków Programu, przez okres co najmniej 60 miesięcy od daty otrzymania dofinansowania. W przeciwnym razie będzie zobowiązany do zwrotu całego lub części dofinansowania zgodnie z poniższymi kryteriami:
- od 1 do 12 miesiąca od daty zakupu – zwrot 100% dofinansowania;
- od 13 do 24 miesiąca od daty zakupu – zwrot 80% dofinansowania;
- od 25 do 36 miesiąca od daty zakupu – zwrot 60% dofinansowania;
- od 37 do 48 miesiąca od daty zakupu – zwrot 40% dofinansowania;
- od 49 do 60 miesiąca od daty zakupu – zwrot 20% dofinansowania.
Dodatkowe warunki:
- Konieczność korzystania z wózka inwalidzkiego musi być udokumentowana zgodnie z załącznikiem do Programu.
- W przypadku zakupu pojazdu dostosowanego do potrzeb kierowcy poruszającego się na wózku inwalidzkim, do wniosku należy dołączyć cyfrową kopię prawa jazdy kategorii B.
Dofinansowanie na zakup samochodu w ramach programu Wsparcie Autonomia Ruchliwość jest możliwe pod warunkiem:
- Gdy kierowca porusza się na wózku inwalidzkim, pojazd musi umożliwiać zajęcie miejsca kierowcy oraz samodzielne prowadzenie pojazdu bez konieczności przesiadania się z wózka inwalidzkiego na fotel kierowcy. Dostosowania muszą być spersonalizowane, z uwzględnieniem możliwości beneficjenta.
- Gdy przewożony pasażer porusza się na wózku inwalidzkim, pojazd musi umożliwiać podróż tej osoby bez konieczności przesiadania się z wózka inwalidzkiego na fotel pasażera.
Ponadto, dofinansowaniu mogą podlegać samochody, które objęte są 12-miesięczną gwarancją w przypadku pojazdów używanych i 24-miesięczną gwarancją w przypadku nowych pojazdów.
Dofinansowanie na zakup samochodu używanego jest możliwe pod warunkiem:
- Pojazd nie może być starszy niż 6 lat – data pierwszej rejestracji pojazdu, który ma być dofinansowany, nie może być starsza niż 72 miesiące przed datą podpisania umowy dotyczącej dofinansowania.
- Samochód musi być sprowadzony z Polski lub z terenu Unii Europejskiej. Dostosowany samochód osobowy będzie zakupiony od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą związaną z handlem hurtowym i detalicznym samochodami osobowymi, lub naprawą samochodów osobowych (według działu 45 Polskiej Klasyfikacji Działalności), zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON lub równoważnego rejestru na terenie Unii Europejskiej. Dodatkowo, samochód musi być dopuszczony do ruchu drogowego zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, zarówno w dniu odbioru, jak i w dniu wystawienia faktury na płatność końcową.
Przykładowe rozwiązania przystosowania pojazdów w ramach programu S-A-M PFRON
Obniżona podłoga
Dzięki obniżonej podłodze w samochodzie możliwy jest transport osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim. Dodatkowo zamontowany najazd ułatwia bezpieczny wjazd do pojazdu i zajęcie wygodnego miejsca, umożliwiając przy tym zapięcie pasów bezpieczeństwa a także unieruchomienie wózka dzięki systemowi dokowania.
Windy samochodowe
Windy samochodowe dla niepełnosprawnych a także seniorów poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dostosowane do montażu na krawędzi drzwi bocznych, tylnych lub progach klap samochodów typu Van, Bus, Kombivan. Włoski design windy Fiorella w połączeniu z najnowocześniejszą inżynierią to gwarancja maksymalnej niezawodności i bezpieczeństwa.
Najazdy dla wózka
Dostosowane do montażu na krawędzi drzwi bocznych, tylnych lub klap samochodów. Rozsuwane szyny mocowane są obok siebie w specjalnie przygotowanych otworach w kilka sekund. Po demontażu i złożeniu szyny najazdy można przechowywać w pojeździe lub przenosić dzięki niskiej wadze i bocznym uchwytom.
Rampy dla wózków
Rozkładane rampy wykonane z aluminium to proste rozwiązanie, które zapewnia dostęp dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich do samochodów typu Van, Bus a także Kombivan. Zdecydowanie jest to rozwiązanie zapewniające większy komfort użytkowania niż aluminiowe najazdy, zajmuje także znacznie mniej miejsca niż windy dla niepełnosprawnych.
Systemy dokowania wózka
Systemy dokujące wózek podczas jazdy zapewniają pełnię bezpieczeństwa zarówno dla osoby niepełnosprawnej jak i innych pasażerów pojazdu. Mechaniczne napinacze pozwalają unieruchomić wózek w taki sposób, że staje się on integralną częścią pojazdu – podobnie jak fabrycznie zamontowane fotele.
Obrotowe fotele
Fotel obrotowy do samochodu to urządzenie pozwalające na obrócenie siedzenia i wyprowadzenie go na zewnątrz. Dodatkowo istnieje możliwość dodania mechanizmu elektrycznego pozwalającego na obniżenie fotela do wysokości najbardziej komfortowej dla użytkownika. Po usadowieniu się na siedzeniu wystarczy nacisnąć przycisk na pilocie sterującym a fotel zabierze Cię do samochodu.
Wciągarka do wózka
Rozkładane rampy wykonane z aluminium to proste rozwiązanie, które zapewnia dostęp dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich do samochodów typu Van, Bus a także Kombivan. Zdecydowanie jest to rozwiązanie zapewniające większy komfort użytkowania niż aluminiowe najazdy, zajmuje także znacznie mniej miejsca niż windy dla niepełnosprawnych.
System Carony
Praca stelaża obrotowego jest identyczna jak w przypadku innych foteli obrotowych z regulacją wysokości. Rożnica tego rozwiązania polega na tym, że współpracuje on z systemem Carony, który umożliwia transfer siedziska z ramy wózka do kabiny auta bez konieczności przesiadania się z wózka na fotel. Transfer polega na zsunięciu specjalnie dopasowanego siedziska z ramy wózka na przystosowany do tego podnośnik i odwrotnie przesunięcie z podnośnika na stelaż wózka.
Ręczy gaz i hamulec
Ręczny gaz-hamulec to mówiąc najprościej urządzenie pozwalające osobie niepełnosprawnej z niedowładem kończyn dolnych na ręczne sterownie pedałem gazu a także hamulca. Dźwignia w zależności od modelu działa na zasadzie “ciągnij-pchaj” lub “przekręć-pchaj”. Bez względu na fizykę działania oprzyrządowanie typu RGH zapewnia łatwe i płynne prowadzenie samochodu a także pełną kontrolę nad pojazdem nawet w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.
Gałki i uchwyty na kierownicę
Gałki i uchwyty na kierownicę dla osób niepełnosprawnych to skuteczne rozwiązania wspomagające siłę kierowcy, a dodatkowo pozwalające swobodnie obracać kołem kierownicy bez konieczności odrywania dłoni. Rozróżniamy gałki wielofunkcyjne, które oprócz pewnej kontroli nad kierownicą zapewniają możliwość sterowania kierunkowskazami, wycieraczkami, światłami, klaksonem itp.
Obręcz sterująca gazem
Obręcz pod kierownicę lub na kierownicę to rozwiązanie pozwalające na precyzyjne a przede wszystkim wygodne sterowanie gazem w samochodzie. Najważniejsze, że obręcz akceleratora nie przeszkadza w regulacji kierownicy, pozwala używać klaksonu i nie zakłóca działania poduszki powietrznej w kierownicy. Bez względu na sposób montażu obręcz pod kierownicę lub na kierownicę działa na zasadzie dociskania lub przyciągania do koła kierownicy.
Modyfikacje i osłony pedałów
Modyfikacje pedałów w samochodach dla niepełnosprawnych kierowców to sposób na prowadzenie auta po amputacjach, udarach i z innymi niepełnosprawnościami wymagającymi adaptacji pojazdu. Rozróżniamy kilka podstawowych opcji takich modyfikacji:
- Mechaniczny pedał gazu na lewą stronę
- Elektroniczny pedał gazu na lewą stronę
- Podwyższenie pedałów
- Osłona pedałów
- Pedały dla pasażera / instruktora